Eludus - Radu Meza

(închide fereastra)

Viață de prosumer

Microsoft Romania

Citeam de dimineață despre un copil de 9 ani (asiatic de bună seamă) care cunoaște 6 limbaje de programare și tocmai a creat o aplicație pentru iPhone care a avut mare succes la download în ultimele două săptămâni. foto: Gicu SerbanDeparte de a-l considera un geniu, ci doar un produs al generației sale și al contextului tehnologic actual, nu pot să nu mă gândesc la apariția înceată a noului consumator.

Tot în aceeași ordine de idei, căutam azi câteva informații despre Fallout 3 pe care n-am mai avut timp să-l joc propriu-zis de câteva luni și am descoperit că producătorii scoseseră pe piață la mijlocul lui ianuarie un editor și câteva extensii, încurajând în acest fel crearea de mod-uri de către utilizatori și prelungind durata de viață a jocului respectiv.
Dacă individul postmodern încerca să se individualizeze prin tactici și strategii inovatoare de consum, reinterpretând, deconstruind, scoțând din context și punând în context, făcând analogii tipuri diverse de text media, individul contemporan capitalizează aceste tactici de consum individualizate, transformându-le în produse proprii, în mod-uri și extensii ce transformă produsul inițial.

În schimb, în acest fel diversitatea mediatică se manifestă chiar și în interiorul unui același produs, fiindu-ne oferite numeroase variante și posibilitatea de a ne crea una proprie dacă nu ne convine niciuna din variantele celorlalți. Problema care intervine e aceea că în definitiv, orice produs media fiind, prin însăși etimologia termenilor, un mijloc de comunicare între producător și consumator, încărcat cu un mesaj anume, creează o anumită legătură între produs și toți consumatorii, un fond comun pentru toți cei ce împărtășesc o experiență de consum. Prin variabilitatea noilor media, chiar dacă satisfacția de consum crește, fondul comun creat în realitate e mai restrâns.

Prosumerii adevărați ai noii generații ar ajunge să trăiască restrâns în contextul unor artefacte culturale de circulație mai restrânsă și în orice context mai larg comunicarea ar fi îngreunată de lipsa unei baze referențiale comune. Până la urmă vorbim de o societate globală tribală a mod-urilor și extensiilor.

 

Radu Mihai Meza