Dan Iancu

Șerban Foarță - Opera Somnia
Editura Polirom, 2000

 


FoartaDiscutând despre o literatură influențată de Internet sau în care Internetul este implicat, se uită de cele mai multe ori esența subiectului și se predică fără o argunemtație coerentă, alăturând mecanic și copilăresc, adica infantil și infamant, diferite efecte de coloare unor vorbe pe care le denominalizăm de fapt printr-o entuziasmatică aplecare spre flecar. Ori Internetul este de fapt summa conectivita (pare latină, dar nu e). Și atunci.

O altă teză eronată e scriitura livrescă. Peiorativ până la urmă, atributul cu pricina neaga de fapt creativitatea celor care scriu "din cărți". Este mult mai la modă să vorbești cu capul dat pe spate despre textualism sau postmodernism, decât despre a face pur și simplu.

Opera Somnia, antologia forcepsiană, forțiană, se pate broda în continuare cu sau fără sens, este o carte pentru Internet, transpusă înainte de termen pe o biată și nenaturață hârtie. Se pare că ne-ar trebui mătase și ecrane imense cu litere cât statul omului la visare. Alunecând prin propriul sens se pot delimita înțelesuri din aceleași scrisuri de te întrebi dacă a despărți nu cumva e o artă în sine. Uimit și pus la încercarea grea a parcurgerii ritmate, preasuava muzică a surprizelor danțante, cetitoriul se lasă dus de mână de un autor zâmbind dulceamaracrișor. Sare e doar superba oglindire în sinele atât de ludic încât rămâne pur.

De sub artificiile ce te lasă fără suflare, prearafinați copii ce suntem, se bănuie un Ion Barbu, se cere un Max Jacob și se domnește Pasărea Foarță. dacă ne-am fi fost pe Internet aș fi pus funde de legături între cei trei, să te împiedici să cazi într-un adânc suav, cu blesteme de barză și cu berline din Berlin. A vorbi cu egalii, a scrie dialoguri, a răspunde poveștilor cu povești altădată se numea operă, acum livresc. A distila amieze întregi de cuvinte precum lanuri de lavandă, hoarde de trandafiri și stoluri de curcubee, într-o singuratecă existență literară, este ceea ce rămâne în compartimentul de tren gol de la Cluj la Adler despre dinspre...

Aș fi vrut să pun aicișa oarece holorime din textele phoenixului dar minunea de copyright mă împiedică în a alege. Poate ceva trist că cenușuil ăsta de primăvară.

Nu mi-i gându' la ei,
Ci la Ea. (Mă asculți?)
Unii mor când vor ei.
Cei
elalți, nu. - Cei mai mulți.

p.s. Cetiți cu atenție prefața minunată a lui Mircea Mihăieș.


Născut în 8 iulie 1942 la Turnu-Severin

Volume publicate:

Poezie
- Texte pentru Phoenix 1976
- Șalul, eșarpele Isadorei/ Șalul, e șarpele Isadorei, 1978
- Copyright, 1979
- Areal, 1983
- Holorime, 1986
- Caragialeta, 1998
- un castel în Spania pentru Annia, 1999

Eseistică:
- Eseu asupra poeziei lui Ion Barbu, 1980
- Afinități selective, 1980
- Afinități efective, 1990
- Dublul regim (diurn/ nocturn) al presei, 1997
- Prolegomene la o Retorică publicitară, 1998

Traduceri (autori): Valery, Carco, Mallarme, Lear, Gainsbourg, Dali, Verlaine, Apollinaire.

Lucrări dramatice: Ivan Turbincă, Cucul și Pasărea din ceas

Premii: nenumărate :-)