acasa mai departe
   

Copyright in design

 

Legaturile dintre designer si clientul sau sunt reglemantate de prevederile de copyright care nu sunt totdeauna intelese in toate implicatiile lor, desi ar fi de dorit sa stiti cu exactitate ce vindeti si cum puteti face maximum de profit din aceasta. Potential sunt mii de permutatii ale copyright-ului si ale contractului privitor la acesta. De exemplu un fotograf de portrete de arta va va vinde fotografiile, dar nu si cliseele. In acest fel el poate incasa alti bani pentru copii ulterioare. Deasemenea pastrand copyrightul, el va poate impiedica sa distribuiti sau sa-i publicati fotografiile pe care tocmai le-ati cumparat. De obicei jurnalistii si scriitorii vand copyright-ul pentru o singura publicare, aceasta insemnand ca editorul le poate folosi produsul doar o singura data dupa care copyrightul revine la detinatorul sau initial. Un alt tip de contract poate fi stabilit specificand o anume durata de timp, sa zicem sase luni, dupa care copyrightul revine creatorului. Contractele pot stipula si constrangeri geografice in sensul ca se poate vinde copyrightul pentru o singura tara sau un grup de tari. Cum inregistrz copyright-ul? Pai, nu-l inregistrati. Actul de a crea ceva va asigura automat posesia copyright-ului. Dar posesia copyright-ului nu inseamna si ca nu veti avea vreodata nevoie sa vi-l si demonstrati. Intr-o infruntare legala - se mai intampla si din acestea - afirmatia dvs. personala ca ati fi designer-ul imaginilor in chestiune nu e destul. O masura de securitate simpla ar fi sa va expediati singuri imaginile de indata ce sunt gata. Cand primiti plicul, lasati-l sigilat si chiar mai bine, lipiti timbrul peste locul unde se lipeste plicul. Puteti pastra in loc sigur plicul sau sa-l incredintati avocatului dvs. Evident ca nu merita s-o faceti pentru orice fel de imagine, ci numai pentru proiecte majore sau cele pentru clienti "dubiosi". Protejarea imaginilor In cazuri dificile, alte moduri de verificare pot sa se dovedeasca de folos: conversatii cu colegii, e-mailuri, corespondenta datata si asa mai departe. Designer-ii trebuie sa ia in considerare si avantajele folosirii tehnologiilor de protectie. Violarea copyright-ului este problema faimoasa pe Internet. Photoshop 4 si 5 sunt unele dintre diferitele programe care pot sa va asigiur sistemul de protectie watermark. Plug-in-ul Digimarc face posibil sa adaugati informatie de copyright unui material plus informatie de contact in cazul in care potentialii clienti ar dori sa obtina permisiunea de a folosi imaginea. Sistemul Digimarc este suficient de robust. Informatia este codata in imagine ca "zgomot" invizibilimposibil practic de indepartat manual. Si spunem "practic" fiindca desigur nu poate rezista la editare de imagine majora cum ar fi duplicarea pe scara mare. Sistemul watermark nu va ofera protectie eficienta contra amatorilor pe scala mica si a piratilor de Web. Acestia trebuie gasiti si chiar atunci pare sa fie destul de greu sa-i dati in judecata. Majoritatea amatorilor vor scoate de buna voie orice imagine care violeaza copyright-ul cuiva daca li se pune in vedere si asta e bine, daca insa ii gasiti. Sistemul in chestiune insa este extrem de eficinet in contra multiplicarii pe scara larga si a vanzarii imaginilor furate. In aceste cazuri si un proces poate fi profitabil. Un caz celebru a fost cand un designer si-a recunoscut creatiile intr-un set de imagini facute pentru filmul Batman si a dat in judecata firma Warner Bros cu deplin succes.

Sau puteti reduce la urmatoarele:

1. Totul este copyright. Unele firme pot sa-l anuleze pentru anumite imagini, diversi indivizi il anuleaza fiindca doresc ca imaginile lor sa fie folosite de toata lumea, in general insa nu exista arta "gratis".

2. Puteti vinde sau cumpara copyright-ul pentru o perioada stabilita, cu valabilitate pe o anume intindere geografica sau respectand anumite conditii de foilosire. Daca il vindeti...surpriza...n-o sa-l mai aveti, decat in cazurile in care copyright-ul se intoarce asupra dvs., sa zicem, dupa o anume perioada de timp.

3. Se pot cumpara sau vinde licente. Posesorul copyright-ului isi pastreaza neatins dreptul iar dvs. cumparati dreptul de a folosi imaginile; conditiile de folosire se vor stabili in contract. Aceasta se intampla cand cumparati un software sau folositi o firma de imagine.

Cato

acasa mai departe