Acasa mai departe
Proiect de manifest al nomadismului

Nomadismul se vrea a fi nu doar un curent filosofic printre altele, el isi propune o dubla mutatie esentiala in orizontul gandirii contemporane, prin forma si fond. Mai intai prin"forma", pentru ca nomadismul digital se impune celui ce i se arata deschis in primul rand prin forma sa, multimediatica, ce sparge barierele traditionalismului de orice fel. El este o filosofie a fragmentului si a fragmentaritatii ca metoda performativa in cadrul spatiului sau de desfasurare, nomadologia. Paradoxal, nomadismului i se impune un spatiu, ecranul, ce ar constrange la o localizare foarte stricta si limitativa ca raportare la un singur tip de discurs filosofic. Libertatea este absoluta, iar nomadismul este o filosofie a libertatii-prin-excelenta si a spatiului ce devine deschis din si catre orice directie.

Nomadologia este un spatiu formal, un pretext la spatiu, desfasurarea sa avand loc, ideal, ca "opera aperta", in contextul digital al culturii multimedia. Asadar, pe ecranul computerului, ceea ce nu detroneaza, dupa cum am vazut, contrar parerii unora, rolul si statutul cartii. Schimbarea se realizeaza in domeniul interactivitatii maxime cu lectorul care devine, mai mult decat un "cititor", un receptor-consumator de informatie si in acelasi timp un producator al acesteia. Contactul cu opera multimedia se mentine in permanenta, prin intermediul textului, al sunetului si al imaginii. Deasemenea, dinamismul nomadismului ramane intotdeauna valabil deoarece sub pretextul jocului, oferit de "forma" se pastreaza o accentuata rigurozitate a informatiei si a mobilitatii fenomenologice, ceea ce preintampina o eventuala respingere din patrea mediilor traditionalist-academice. Inaintarea nomada in text este continua si, practic, infinita. Accesul la blocurile modulabile de text este liber, in sensul inaintarii graduale sau aleatorii la acestea. Asadar, nomadismul este o provocare la libertate in spatiul retelei, la libertate existentiala, acceptata in primul rand ca metoda performativa a oricarei posibile epistemologii viitoare. Textele nomadului isi pastreaza libertatea de a veni si de a pleca, de a trada un context ce este doar virtual. Ele se pastreaza, fiecare in parte, ca unitate ideatica si demonstrativa, persuasiva, fara ca nomadul sa aiba de suferit. El nu poate suferi o tradare ideologica din partea nici unei contradictii aparute din interior sau din exterior, pentru ca nu exista o dogma. Nu poti face din existenta o dogma, si nici din libertate...

O a doua mutatie esentiala pe care incearca sa o sublinieze acest manifest, ca facand parte, implicit, din etica intrinseca nomadismului este aceea a continutului textelor si "fragmentelor" nomade integrate unui spatiu virtual, ideal, al nomadologiei. Nomadismul isi impune un limbaj eliberat de clisee, nou si deschis oricarei limbi si oricarui spatiu cultural, un limbaj multimediatic ce devine, de fapt, un cod propus receptorului: nomadologosul . Un nou "logos", o noua actiune, o noua ordine conceptuala. Acesta propune termeni noi, cuvinte-cheie ce trimit spre restul corpusului, concepte care capata sens si utilitate chiar sub ochii nostri, pe loc. "Consumul" caracteristic epocii noastre devine consummum, epuizare-acumulare. Nomadul foloseste si arunca, pastrand. El este deschis exteriorului, iar ceea ce produce/performeaza este utilizabil pe loc, in fiecare nou moment. Filosofia sa este mai mult o folosofie , o "sophie" a folosului, o intelepciune de moment, profund auto-utilitarista. Egoismul sau epistemologic, axiofilia sa sunt profund comunitare, deoarece invita continuu la noi dimensiuni ale performativitatii in cadrul virtual al cyberspatiului.

Nomadismul invita la descoperire si la inventarea in permanenta a noi mijloace de supravietuire in logica textului. Nomadismul este un parcurs infinit. Acest text are, el insusi, prin performativitatile pe care le presupune, capacitatea de a se continua la infinit, dar isi pastreaza fragmentaritatea si, implicit, libertatea nomada.

El spera sa fi impus, macar pentru cateva momente, valentele noului concept de nomadism filosofic, ce se vrea o idee-forta, o idee puternica si noua ce a inceput, iata, sa se performeze, sa se manifeste, sa se arate pe sine prin acest manifest care se opreste aici, dorindu-se a fi un prim pas. Un prim inceput.

Miron Ghiu

Acasa mai departe