Ioan Flora
Medeea si masinile ei de razboi
Editura LIBERTATEA din Panciova

Poetul Ioan Flora este un Profet, el observa ca de-a lungul istoriei scenariile ramân aceleasi, ca Dumnezeu s-a plictisit cu facerea si a trecut de partea afacerii, parte in care numai interpretii se schimba si desigur armele. Cu cât interpretii sunt mai buni, cu atât tragedia este mai mare. Atunci care este profetia lui Flora, faptul ca el observa acest lucru, nu ma indrituieste sa spun ca el este un Profet.

Si totusi ceva exista, poate nu la indemâna oricui, e vorba de acel auz al timpului si al sângelui luat la un loc, cu popoare si maluri cu tot,când se intâmpla pe timp de seceta marea Inundatie. Profetia inseamna deschiderea unei paranteze. In spatiul acela tensiunea creste pâna la limita excomunicarii. E singurul moment când oamenii isi traiesc imbecilitatea Furiei sub stindardele Gloriei.

" - E oarecum straniu,isi spuse Comandantul Bataliei, totul e reprezentat aici/ de parca am lupta(si muri) intr-un desert perfect:/ nu tu case in jur, nici picior de cort, nici copac, nici râu. / Doar prezumtivul urlet al câinilor la luna, sfârtecând foaia/ innegrita si grea. / Comandantul Bataliei cazu pe gânduri, chiar daca nu i se paru nimic. / Chiar daca nu i se nazari nici o naluca, având sase mâini/ si-n fiecare mâna câte o torta, o naparca, o cheie,o perie,/ un bici, un pumnal. / Gândul i se opri(inexplicabil) pentru o clipa la beladona/ si se cazni sa-si reaminteasca cum i se mai spune burienii/ ce poate multiplica viata, care ucide pe loc. / - Cireasa-lupului! exclama triumfator, dupa o secunda de ezitare, / Comandantul Bataliei. / Ar mai fi si Doamna -codrului… / Si Iarba-jumatate om."

Istoria e chiar o istorie care se poate repensula, doar pentru frumusetea odajdiilor, argint cu val de sânge. Nimeni nu umbla la grumd, nici macar furnica. Flora nu serveste pe nimeni cu radacini, uneori le arata intru pedeapsa si se intreaba"cum sa se spulbere ceva care este?" Curios, toate durerile sunt afisate fara preturi, ca si cum poetul ar mai fi fost in spatele unui câlcâi divin, un fel de cronicar al urmei. La ora când tocmai ar fi trebuit sa se pregateasca pentru lauda, cronicarul avu o rabufnire si nota cu peana sa electronica pa hârti velina: "Naluca venita de nicaieri, care nu are mila/ nici pentru fântâna, nici/ pentru obrazul frumos".

In poemul care da titlul cartii, Medeea si masinile ei de razboi, Flora, apeleaza la tot inventarul iadului ascuns sub rugaciuni, pentru a ne convinge ca trebuie sa participam, daca vrem sa apartinem." Focul grecesc purtat de asini,/ alcoolul, gazul, otetul, torte purtate de om sau stafii,/ catâri, bivoli, câini, pisici,, sobolani cât muntele,/ bombarde,cerbo-tane, scopete,/ nave de acostare,/ nave aruncatoare de caratele, spargatoare de vase si cetati. / smoala,sulf,maracini si câlti, soareci incendiari,/ vinul,pacura,uleiul,/ arme fierbinti desertate in viscerele inamice."

Am ales doar un fragment din preajma marelui Tocator. In final,"când ma saruti, fac riduri in dreptul nasului". Acesta e pretul, sau poate dispretul. Pagina se da inapoi, rod al acestei intoarceri numerotate la vinclu, este si poemul "Seara literara cu Claudia Schiffer"." In Piata Poetilor din Budva poetul citeste inainte. / Chiar daca aflase ca fiul lui Agenor intemeiase/ nu doar Theba, ci si aceasta cetate/ pe unde, iata, elisi plimba pasii zdreliti/ de coasta abrupta a Illiriei; / poetul citeste inainte poemul in care sunt evocate/ Fiicele pacatului, Legaturile pocite, Viata de noapte/ la Hamburg, Sodoma si Gomora, Tripla penetratie,/ versiunea pornografica a nu mai putin celebrului Faust,/ zguduitoare secvente cu femeia-paianjen, aruncata/ intr-un cuib de molii. / Chiar daca aflase ( din materialele publicitare locale)/ ca, spre batrânete, Kadmos si Harmonia se retrasesera aici,/ in Illiria, unde au fost metamorfozati in serpi,/ poetul citeste inainte, amintind sexul si afcerile,/ negrul talentat, blonda revolutionara, canibalul la lucru,/ femeia nesatula si sotul nervos, amantii vigurosi/ pustiind in galop câte o pajiste neagra. / Poetul citeste inainte, facând abstractie de screrea greaca/ si de alfabetul fenician, de Beotia si lupta lui Kadmos/ cu Zmeul zmeilor, de coltii semanati pe ogoare-/ nascatori/ de pacoste si zmei. / In publicul larg- galesa, zburlita, juna, Claudia Schiffer." De unde se vede ca pofta consuma mai mult decât foamea.