hoo Cuprins tot inainteee
inapoi acasa mai departe

Netologia : 1, 2, 3

Habitudinile lecturii si net-habitudinile on-line-ului (1)

Orice "logos", ca paradigma inevitabila a unei cunoasteri organizate si rationale, cu postulate, demonstratii si concepte proprii trebuie sa-si inceapa constructia nu doar sub fascinatia noului absolut si a inovatiei, ci mai ales sub o atenta reorganizare si raportare permanenta la prezentul devenit trecut, istorie. Radacinile nu trebuie uitate niciodata, si netologia ca posibila "stiinta" a net-ului nu poate aparea in sine ca inventie fara origini bine stabilite si constatate. Abia dupa consumarea dimensiunii constatative a realitatii on-line-ului in cultura contemporana, dupa ce "extazul comunicarii" (Baudrillard) a fost depasit la nivelul pur contemplativ al resurselor imense ale web-ului, se poate vorbi de o reala performare si mutatie virtuala la nivelul intelegerii si al gandirii.

Este vorba nu atat de un "impact" al noilor media asupra noastra, ci de o schimbare reala a perspectivelor, in fenomenologia propriilor habitudini cultu(r)ale. Pierre Levi, hypermediolog francez, ataca in introducerea studiului sau "Qu’est-ce que le virtuel?" (martie 1998, Edition Decouvertes, Paris) ideea ca ar fi vorba de un "impact" literal valabil, deoarece, sustine el, un asemenea tip de contact este presupus si posibil doar intre doua corpuri imobile ce se influenteaza reciproc in urma unei ciocniri, si nu intre persoana si spatiul cybernetic al unui alt fel de accesare a informatiei. Lectura on-line presupune o serie de modificari in planul cunoasterii si al interactiunii dintre receptorul-consumator de informatie si textul scris. Ma refer strict la textul scris deoarece multimedia presupune, deja, o mult mai mare simulare a informatiei complexe asupra individului, care se poate transforma, pe aceeasi linie a lui Baudrillard, intr-un simulacru al cunoasterii mentinut prin mirajul si iluzia de a "vedea", "auzi" si "afla" totul printr-o simpla actionare a mouse-ului. Multimedia poate deveni un imens fals al cunoasterii, o iluzie intretinuta din lenea naturala a omului ce ar vrea sa stie totul cu efort minim. De multimedia ne vom ocupa mai tarziu, ar fi prematur fara o prealabila referire absolut necesara la modulul primar al informatiei, textul scris.

 

 

 

'napoi

Cuprins

tot inainteee

inapoi

acasa

mai departe