Cuprins Cuprins mai departe
inapoi acasa mai departe

Romantismul erei electronice (VII)

bannermediie.GIF (1637 bytes)

Emanuela Grama

Translatare MUD - e-mail

Desi, ca mediu electronic de interactiune, e-mail-ul este mult mai sarac ca mijloace de expresie, cuvintul fiind unicul instrument de comunicare, poate fi interpretat si el ca un posibil spatiu virtual al imaginatiei. Este intr-adevar limitat ca mijloace, si mai ales este a-sincron, dar lasa, prin anularea formulelor standard ale clasicelor si lentelor scrisori, un spatiu de exprimare mult mai liber. Adresele se pot pierde foarte usor in niste servere publice, cuvintele devin singurele care conteaza.

Raportindu-ne la e-mail ca mediu de comunicare, un grad inalt de subiectivitate, dar si de intensitate a asocierii este implicat de legaturile de tip dual – doua persoane dezvoltind o relatie de dragoste. Distantarea dintre forma relatiei in planul real si constructia ei in planul virtual poate avea o evolutie foarte interesanta: va apare ciclica, atunci cind planurile interfera – relatia virtuala bazindu-se astfel pe fapte din experienta reala a relatiei si aceasta fiind de fapt situatia clasica sau se va transforma, realul distantindu-se de virtual.

Acest ultim caz apare atunci cind unul dintre parteneri se proiecteaza intr-un personaj virtual, fara ca celalat sa o stie. Se transforma intr-un alter ego al sau si initiaza cu celalalt o relatie bazata exclusiv pe comunicare prin mail, dar in acelasi timp continua relatia pe care o are in plan real. Prin aceasta ascundere si implicita construire virtuala a unui al treilea personaj se dezvolta de fapt, la nivelul comunicarii in spatiu virtual, o relatie en-trois, desi fizic vorbind e vorba de doua persoane.

Aceasta situatie este foarte asemanatoare, prin aspectul ludic (cel putin initial, aceasta s-a dorit a fi: un joc) si prin transpunerea in complementar a persoanei fizice, cu o posibila interactiune din cadrul unui MUD. Insa, daca in cazul unei ferestre din MUD, identitatea reala ramine ascunsa pentru toti participantii, in cazul acestei duble relatii, echilibrul acestei anonimitati nu mai exista.

Se construise un triunghi virtual, cind de fapt in realitate exista doar o dreapta intre doua puncte.

In cadrul mail-urilor primite, se emiteau anumiti marcatori, insa mult prea fini pentru realizarea analogiei intre persoana reala si corespondentul sau virtual. Ce este interesant este ca dubla relatie nu era resimtita numai de catre persoana care se raporta total diferit la partenerul real si cel virtual, ci si de catre celalat, care constient isi construise personajul. Persona sa, masca pe care si-a pus-o la un moment dat prinsese ea insasi viata, devenise de sine statatoare, cu o existenta propie, fie ea inchipuita.

Este interesant de comparat si sfirsitul acestei relationari virtuale cu sfirsitul unui personaj al unui MUD. In general intr-un MUD fie se moare natural (actorul s-a decis sa-si anuleze definitiv sesiunea), fie personajul este ucis prin mijloacele specifice: cuvintele. Cuvintele personajului respectiv sunt "inghetate", iar el "moare" pentru ca nu mai exista - "daca nu poti comunica, esti mort" -regula de baza a unui MUD.

In cazul situatiei analizate, a acelei duble relatii: una cu persoana reala si cealalta cu transpunerea ei virtuala, personajul a fost "ucis" atunci cind a fost dezvaluit de catre cel care-l construise. I s-au luat cuvintele, si astfel a murit.

 

Cuprins

Cuprins

mai departe

inapoi

acasa

mai departe