'napoi Cuprins mai departe
inapoi acasa mai departe

Agora city: 1, 2

Romantismul erei electronice (VI)

bannermediie.GIF (1637 bytes)

bannermediie.GIF (1637 bytes)

Emanuela Grama

to Jim

VIRTUALUL CA TERAPIE???

Realul reprezinta una dintre ferestre.

Aceasta ar fi ipoteza care sta la baza cartii Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet a lui Sherry Turkle, in care termenul, pornind de la sensul sau clasic de "deschidere spre"( o alta lume, un alt fel de a fiinta) devine un simbol central al Sine-lui postmodern: multiplu, fluid, eterogen. Realitatea devine una dintre posibilele scene, iar noi incepem sa migram dintr-un spatiu in altul, dintr-un ego in altul, toate apartinindu-ne, toate caracterizindu-ne in mai mica sau mai mare masura.

Turkle isi construieste teoria luind ca punct de reper acest mediu de interactiune virtuala numit MUD (Multi User Dungeon, 1978), unde jocul devine modul exclusiv de a fiinta, in care oricine poate sa se transforme in personaje fictive traind in la fel de fictive lumi, doar cu ajutorul cuvintelor. Si cum cuvintele au rimat intotdeauna cu fictiunea, implicit se creaza o lume a fantasmelor, in care fiecare se acopera cu oricare masti le doreste. Tentatia de a elibera toate fanteziile, toate fetele ascunse ale eu-lui socializat fortat, iese acum la lumina. Persoanele reale, care se afla in spatele personajelor, incep sa se raporteze la lumea reala ca la una dintre multele posibile.

" In MUD, granitele dintre real si fantezie, dintre Sine si personaj, dispar..pina la urma, esti ceea ce pretinzi ca esti..esti ceea ce joci…..actorul devine personajul."(Turkle, 1995)

Se anuleaza astfel identitatea in intelesul ei etimologic de unicitate. Anonimitatea ofera posibilitatea transformarii, jocul cu aspectele multiple si neexplorate ale personalitatii. Tentatia complementaritatii este foarte mare: schimbarea sexului, experimentarea unor tipuri psihologice total opuse celor din real, construirea de personaje multiple, fiecare pornind de la fantasme neincercate vreodata in realitate – toate sint acte caracteristice acestui mediu virtual.

Doug, un student din Midwestern lucreaza intotdeauna cu trei ferestre deschise spre trei Mud-uri diferite, unde este in spatele a patru personaje: o seducatoare, un macho, un pasiv fara sex si un altul, despre care prefera sa nu vorbeasca:

"Imi impart mintea…Ma pot vedea pe mine insami dublat sau triplat. Trec dintr-un segment al mintii in altul cind trec dintr-o fereastra in alta…cind mai apare pe ecran un mesaj revin in real..realul nu este si el decit o fereastra….si cu siguranta ..nu cea mai buna dintre ele"

Stewart, un student de 23 de ani, extrem de timid si nesociabil, care petrece apropape 40 de ore pe saptamina in fereastra unui Mud, s-a construit ca un barbat puternic, cuceritor, elegant- Achilles. Singura legatura sentimentala a lui Stewart a fost una virtuala, iar atunci cind a incercat sa aduca prea aproape realul de joc, dindu-i personajului timiditatea si sensibilitatea adevaratului Stewart, a esuat. Forta personajului nu a putut s-o transfere din pacate in viata reala, aceasta lume virtuala nereusind decit sa-l sensibilizeze si mai mult.

Gender-swapping- schimbarea identitatii sexuale- este tendinta cea mai intilnita in Mud. In general se combina cu tendinta construirii de tipuri psihologice complementare cu cele din viata reala: barbati obedienti care si-au gasit echilibrul transformindu-se in personaje feminine extrem de dinamice si directe, femei care, invatate ca "pe barbati nu trebuie sa-I dezaprobi niciodata", au trebuit sa-si reprime sentimentele pina cind , prin construirea unor tipuri masculine in mediile virtuale si adoptarea unui limbaj si comportament mult mai deschis, si-au transferat aceasta forta si in viata reala.

Turkle considera ca aceasta defragmentare voita a sinelui ar putea avea un efect terapeutic, insa numai in fericitul caz in care efectele pozitive ale jocului virtual sint transferate si in spatiu real, altfel, diferentierea calitativa aparuta intre real si virtual determina dependenta de Mud, si apoi desprinderea totala de real.

'napoi

Cuprins

mai departe

inapoi

acasa

mai departe