inapoi

acasa

mai departe

Crearea laboratoarelor dotate cu computere prin donatii de echipamente (II)

Ce avantaj au donorii?

De ce ar da o companie echipamente de mii de milioane de dolari unei universitati? Ce avantaj spera ea? Cine sunt acesti donori? La ce se asteapta in schimb din partea universitatii? Toate acestea sunt intrebari naturale care-si cauta raspunsul. In mod surprinzator la ultima dintre ele raspunsul este: "Nu cine stie ce".

Companiile nu sunt interesate sa doneze echipament unei universitati doar fiindca aceasta o cere. In schimb insa ele, companiile sunt interesate sa-si construiasca relatii cu universitatile. Aceste relatii functioneaza pe mai multe nivele. La cel mai inalt compania doreste o recunoastere din partea studentilor si a facultatii. Isi doresc sa fie "o prezenta" in campus. La un nivel mai aproape de detaliu, companiile sunt interesate sa influenteze studentii [6]. Aceasta influenta poate sa se manifeste in diferite contexte, de la recunoasterea numelui companiei pina la recrutarea directa a studentilor prin experienta lor legata de computerele produse de companie.

Din puntul de vedere al recunoasterii numelui, donatiile in echipamente sunt o forma perfecta de relatie publica. Compania donatoare isi doreste ca numele ei sa fie asociat cu cel al universitatii. Prin simpla punere a logo-ului companiei in laboratoare poate fi suficient. Publicarea unor note in publicatiile studentesti sau ale facultatii in genere este un alt rezultat satisfacator. Deasemenea notitele de multumire prezente in proiectele de cercetare sunt deasemenea metode comune de "rasplatire" a donatorului.

Relatiile publice pot fi extinse pe mai departe compania jucind un mare rol in recrutarea studentilor si plasarea lor in slujbe dupa absolvire. Din construirea unor astfel de relatii compania se poate astepta la rezultate foarte bune in domeniul angajarilor, a studentilor care isi fac practica la ei sau a cooperarilor. Cu cit relatia dintre facultate si companie este mai strinsa cu atit mai multe avantaje universitatea este probabil sa-i ofere companiei.

O logica similara se poate extinde asupra familiaritatii tehnice pe care compania si-o doreste pentru studenti si cercetatori prin folosirea echipamentului produs de ea. Daca un student devine familiar cu o platforma data (de ex. statii Sun rulind Unix) atunci studentul va fi mai apt sa foloseasca acea platforma dupa absolvire. Aceasta poate duce la siutuatia in care studentul va lucra direct pentru firma donatoare sau pentru o companie care foloseste acea platforma. In oricare din cazuri donatorul obtine un beneficiu. O alta posibilitate este aceea ca studentul va cere sa lucreze acea platforma in particular odata angajat asa incit compania donatoare va avea un cistig direct din donatie. In mod similar, facultatea poate alege in continuare sa cumpere software sau harware de curtare tip pentru ca deja i s-au donat mai multe computere rulind platforma in chestiune.

Mai sunt si alte motive, ami putin tangibile, pentru care o companie doreste sa faca donatii in echipament. Unul poate fi reduceri de impozite. Altul poate consta din stocuri prea mari de echipamente, echipamente care nu s-au vindut sau care, fara sa fie defecte, au fost returnate. O variatiune la cazul din urma este acela cind compania detine multe componente de care nu are nevoie dar nici un sistem integral. Comania atunci este posibil sa doneze componentele ca upgrade pentru computerele facultatii.

In schimbul donatiei in echipamente de obicei compania cere numai ca echipamentele sa fie folosit corect si de citi mai multi studenti cu putinta. Poate deasemenea sa ceara un raport anual care sa descrie utilizarea echipamentului sau un anunt public in publicatiile facultatii ori in alte publicatii tehnice.

Obtinerea sponsorizarilor cu echipamente

In Statele Unite donatiile de echipamente s-au dovedit o contributie pozitiva pentru cresterea infrastructurilor tehnice ale invatamintului superior. Deseori o doantie este initiata chiar de compania care doreste sa doneze. Probabil ca deja exista o relatie intre ea si universitate in ceea ce priveste angajarea studentilor. Compania poate dori in acest caz sa extinda relatia existenta cerindu-i facultatii propuneri pentru sponsorizari in echipamente. In alte situatii, compania poate dori sa isi construiasca relatia oferind mai intii o sponsorizare mica. O data comunicarea stabilita relatia poate sa se dezvolte.

Cum face insa o universitate careia nu i s-a solicitat o cerere de sponsorizare din partea unei companii producatoare de computere? Administratia universitatii poate incerca sa  convinga un numar de astfel de companii. Rolul ei este sa bata moneda pe modul cum donatia va aduce avantaje atit departamentului in chestiune cit si companiei. Cercetatorii pot initia un plan de sponsorizare ca parte a unui mai larg plan de cercetare. Cercetatorul promoveaza utilizarea tehnologiei companiei direct in rezolvarea problemelor cercetarii. Si o alta posibilitate apare daca o companie vrea sa impulsioneze o arie de studii prin donatii la un numar de universitati.

Ca exemplu putem considera initiativele de parteneriat ale lui IBM Corporation in ajutorul institutiilor de invatamint superior. Pe la mijlocul anilor '80 IBM a donat numeroase sisteme departamentelor MIS ale universitatilor in scopul de a promova programele de cercetare MIS [5]. Mai recent, IBM a anuntat mai multe alte programe. Un astfel de program este initiativa de "Reinventare a Educatiei" pentru a echipa scolile publice din zece districte cu tehnologia necesara reformei in scoala.

Alta initiativa a lui IBM este Programul "Matching Grants" in cadrul caruia IBM doneaza echipament de calculatoare unei universitati care completeaza (match) fondurile cu software si hardware aditional [1]. Un exemplu concret este parteneriatul dintre IBM si Universitatea California, Los Angeles (UCLA). Impreuna, IBM si UCLA au pus la dispozitia programelor de cercetare academica resursele computationale necesare. Aceasta relatie ofera facultatii o cale de a avea cum sa formuleze cereri pentru satisfacerea necesitatilor academice. Ca rezultat palpabil al acestui parteneriat s-a creat un Centru Tehnologic Academic. In plus IBM a participat la finantarea proiectelor de cercetare si a simpozioanelor.

In afara Statelor Unite multe corporatii internationale sunt foarte interesate sa ajute facultatile sa-si creeze infrastructuri cybernetice, fie ca e vorba de conexiunea la Internet, de consrtuirea laboratoarelor cu micro-calculatoare fie prin doanrea de mainframe-uri si minicalculatoare. Comania sau corporatia obstine beneficii similare ca si in cazurile donatiilor din SUA. In multe cazuri, oricum, tentatia este mai mare pentru ca respectiva companie este in pozitia de a oferi singura platforma de care beneficiaza studentii facultatii in chestiune. Cresterea cunoasterii numelui companiei si a familiaritatii  studentilor cu tehnologia data este in acest caz chiar mai mare decit in Statele Unite. 

Pe linga sponsorizarile in echipament, mai exista si alte forme de donatie. Organizatii ca "Non-Profit Computing" au fost capabile sa organizeze donatii directionate catre organizatii care aveau nevoie obtinind computere vechi si modenizindu-le sau reparindu-le. "East West Organization Education Foundation" a donat astfel mai mult de 6000 sisteme in mai mult de 150 de tari prin reciclarea echipamentelor. O alta organizatie, "Computer Recycling Center", redirectioneaza   computerele vechi spre scoli primare. [3].

inapoi

acasa

mai departe